طراحی واجرا و نظارت تاسیسات الکتریکی و مکانیکی اتاق تمیز

CLEAN ROOM DESIGN AND CONSTRUCTION

شرکت مهندسی پرگاس با هدف گسترش فعالیت های مهندسی در زمینه ساختمان، توانست پس از تقریبا سه دهه فعالیت در زمینه طراحی، محاسبه، اجرا، راهبری و نگهداری تاسیسات اتاق تمیز clean room را با رضایت کامل کارفرمایان به اتمام و بهره برداری برساند. این شرکت، با بهره گیری از اندوختـه علمی، دانش فنـی و تجارب متخصصان و مهندسان مجرب و کارآمد و رعایت الزامات و مقررات ملی ساختمان و استانداردهای بین المللی تاسیسات، پروژه های تاسیساتی را مطالعه، طراحی و اجرا و نظارت می نماید.
بخش تأسیسات به هدف پاسخگویی به این نیازها تأسیس شده و امیدوار است با ادامه این حرکت‌ها گام‌های مهمی در جهت ارتقای علمی و تجربی جامعه مهندسی کشور برداشته شود. بخش تأسیسات مکانیکی و الکتریکی، فعالیت خود را در سال 1390 در راستای انواع پروژه تحقیقاتی و کاربردی آغاز کرد. این بخش با همکاری اساتید و کارشناسان مجرب فعالیت کرده و فعالیت‌های خود را در چهار محور تحقیقاتی، خدماتی کاربردی، ترویج و آموزش و تدوین ضوابط و مقررات به انجام می‌رساند.

شرکت مهندسی پرگاس ارائه دهنده بهترین خدمات اتاق تمیز (کلین روم)

طراحی و نظارت اتاق تمیز و آزمایشگاه

اجرای تاسیسات اتاق تمیز

تامین تجهیزات تاسیسات اتاق تمیز

تامین لوازم تاسیسات الکتریکی و مکانیکی اتاق تمیز

محصولات و خدمات تخصصی اتاق تمیز

انواع چیلر

فن فیلتر یونیت

هواساز اتاق تمیز

روشنایی اتاق تمیز

کانال کشی

کنترل هوشمند اتاق تمیز

لوله کشی تاسیسات

كاربرد اتاق تميز در صنايع

اتاق تمیز ( کلین روم ) به محیطی که معمولاً در خطوط تولید حساس همچون خطوط داروسازی، صنایع الکترونیک و میکرو الکترونیک، غذایی، بیمارستانها و اتاق عمل … بکار می رود ، در این محیط میزان گرد و غبار، میکروبهای هوازی، ذرات معلق و بخارات شیمیایی در سطح پایین و کنترل شده ای نگه داشته می شوند. ذرات معلق در اتاقهای تمیز معمولاً بر اساس سایز ذرات در واحد متر مکعب و یا فوت مکعب نمایش داده میشوند. اتاق های تمیز عملاً در صنایعی استفاده می شود که ذرات ریز (Particle) می توانند کیفیت محصول تأثیر بگذارند. اتاق های تمیز (کلین روم ها) از نظر ساختار متفاوت هستند. اتاق تمیز تمهیداتی برای کاهش آلودگی ذرات و کنترل سایر پارامترهای محیطی مانند دما، رطوبت و فشار در نظر گرفته شده است. یکی از مهمترین جزء کلیدی اتاق های تمیز، فیلتر هوای ذرات با راندمان بالا (HEPA- High Efficiency Particulate Air) است 

 اتاق تمیز بر حسب نوع تهویه هوا  به دو نوع عمده زیر تقسیم می شوند

  • اتاق تمیز تهویه مغشوش turbulent vent  به دو حالت یک طرفه Unidirectional و چند جهتی non unidirectional
  • اتاق تمیز جریان آرام laminar flow اتاق تمیز با جریان آرام نیز به عنوان اتاق تمیز با جریان یک طرفه unidirectional

 

اتاق تمیز مطابق با GMP

دستورالعمل‌های GMP یا Good Manufacturing Practice راهنمایی‌هایی را برای ساخت، آزمایش و تضمین کیفیت ارائه می‌دهند، زیرا سازنده مربوطه باید حداقل الزامات دستورالعمل‌ها را برآورده کند تا اطمینان حاصل کند که محصولات از کیفیت بالایی برخوردار هستند و هیچ خطر یا آسیبی برای مصرف‌کننده یا عموم ندارند. صنایع دارویی، بهداشتی، شیمیایی و غذایی نمونه هایی از صنایعی هستند که باید از دستورالعمل های GMP پیروی کنند. اتاق تمیز باید با طبقه بندی GMP EU مطابقت داشته باشد.

سقف: سیستم سقف فلاش قاب
پارتیشن دیواری: سیستم پارتیشن دیواری
درب: درب چرخشی از نوع داروسازی / درب کشویی
نورپردازی: نورپردازی توکار
جعبه عبور: فولاد ضد زنگ
واحد دوش هوا: فولاد ضد زنگ
فیلتراسیون: فیلتر HEPA / فیلتر ULPA / واحد فیلتر فن

 

اتاق تمیز میکروالکترونیک

صنعت نیمه هادی و الکترونیک در این عصر ضروری است زیرا لوازم الکترونیکی مصرفی به نیاز اساسی مردم در سراسر جهان تبدیل شده است. لوازم الکترونیکی مصرفی هر روز، معمولاً در ارتباطات، بهره وری اداری و همچنین برای اهداف سرگرمی استفاده می شود. در یک کارخانه تولید لوازم الکترونیکی، اتاق های تمیز برای خط تولید اساسی هستند تا کالاهای ساخته شده از قابلیت اطمینان بالایی برخوردار باشند. بیشتر صنایع نیمه هادی، میکروالکترونیک، الکترونیک، خودروسازی به اتاق های تمیزی نیاز دارند که از استاندارد ISO 14644-1 یا استانداردهای اتاق تمیز قبلی FED-STD-209E پیروی می کنند.

طراحی اتاق تمیز ISO 8 | استانداردهای کنترل ذرات

طراحی اتاق تمیز ISO 8 مستلزم درک چندین روش و رویه است که سطوح آلودگی هوا را ارزیابی می کند، از جمله ISO 14644-1 تا ISO 14644-8، ISO 14698-1 و ISO 14698-2.
ISO 14644-1: کیفیت هوای اتاق تمیز را استاندارد می کند و آن را بر اساس تعداد ذرات موجود در هوا به 9 سطح از بسیار تمیز (کلاس ISO 1) تا کم تمیزترین (ISO Class 9) طبقه بندی می کند.
ISO 14644-2: روش هایی برای شمارش ذرات در اتاق های تمیز به همراه ایجاد روش ها و پروتکل های نمونه برداری.
ISO 14644-3: ارزیابی سیستم های فیلتراسیون و فیلترهای HEPA، ULPA و MERV در اتاق های تمیز.
ISO 14644-4: برنامه ریزی، ساخت و راه اندازی تأسیسات اتاق تمیز برای برآورده کردن استانداردهای خاص.

نمونه پروژه طراحی ، نظارت و فروش و اجرا

اتاق تميز
داروسازی زهراوی
اتاق تميز
بیمارستان بقیه ا..
اتاق تميز
بیمارستان امام رضا
اتاق تميز
بیمارستان آبادان
اتاق تميز
بیمارستان فسا
اتاق تميز
بیمارستان فجر
اتاق تميز
بیمارستان هشترود
اتاق تميز
بیمارستان 15 خرداد
اتاق تميز
بیمارستان شهید بهشتی

ISO 14644-5: رویکردی به عملیات روزانه، آموزش و رویه های استاندارد.
ISO 14644-6: ارزیابی ابزار و تجهیزات برای شمارش ذرات معلق در هوا.
ISO 14644-7: استانداردهای تجهیزات ثانویه مورد استفاده در اتاق های تمیز مانند هودهای جریان آرام و ایزولاتورها.
ISO 14644-8: ارزیابی و رتبه بندی سیستم های نظافت داخل اتاق را با تمرکز بر کیفیت و مزایای این ابزارهای نظافت تخصصی راهنمایی می کند.
ISO 14644-1 | استانداردهای طراحی اتاق تمیز ISO 8

طراحی اتاق تمیز مطابق با ISO، روشی دقیق و علمی را برای ارزیابی و حفظ یکپارچگی محیط‌های حیاتی تضمین می‌کند. با این حال، استانداردهای ISO پروتکل ها و سازگاری های مورد نیاز برای تسهیلات یا برنامه های خاص شما را توضیح نمی دهند. در صنایعی که نهادهای نظارتی قوانین یا محدودیت‌های اضافی را اعمال می‌کنند، ممکن است تغییراتی در فرآیندهای آزمایش و روش‌های ارزیابی لازم باشد.
هر ساخت اتاق تمیز باید یک رویکرد ساختاریافته با یک جریان متوالی منطقی را در مراحل طراحی، ساخت و راه‌اندازی نشان دهد. در طول مسیر، معمولاً بررسی و تکرار الزامات، مفاهیم کنترل آلودگی، طرح‌بندی‌ها و سایر ملاحظات انجام می‌شود. قبل از شروع ساخت و ساز و پس از اتمام ساخت، طرح نهایی باید بر اساس الزامات مورد بررسی قرار گیرد.


ISO 8 Cleanroom ذرات معلق در هوا ISO 14644-1
صدور گواهینامه اتاق تمیز ISO 8 مستلزم شمارش سه اندازه ذرات است:
ذرات ≥ 0.5 میکرومتر: حداکثر 3520000 بر متر مکعب
ذرات ≥ 1.0 میکرومتر: حداکثر 83200 در هر متر مکعب
ذرات ≥ 5.0 میکرومتر: Mas 2930 در هر متر مکعب
طبق ISO 14644-1، اتاق‌های تمیز کلاس 8 ISO شامل ارزیابی ذرات زیر 0.5 میکرومتر نمی‌شوند. محدوده نمونه برداری ذرات برای آستانه های ≥ 0.1 میکرومتر و ≥ 0.2 میکرومتر مورد نیاز نیست.
اتاق های تمیز ISO 8 GMP درجه C/D
اتاق های تمیز ISO 8 الزامات دو درجه از اتاق های تمیز دارای رتبه GMP را برآورده می کنند:
درجه C (کلاس ISO 8): این طبقه بندی برای مناطق تولیدی غیر بحرانی که در آن به سطح تمیزی نسبتاً کمی نیاز است، مانند آماده سازی محلول، توزین پودر و پر کردن محصول برای استریل کردن پایانه استفاده می شود. حداکثر تعداد ذرات در این نوع اتاق تمیز، در حین کار، 100000 ذره در هر فوت مکعب (یا تقریباً 3520000 ذره در متر مکعب) هوا است که اندازه آنها 0.5 میکرون یا بیشتر است. با این حال، فضاهای درجه C باید شرایط ISO 7 را در حالت استراحت حفظ کنند.
درجه D (بدون رتبه): این طبقه بندی یک طبقه بندی تمیز (CNC) را تعریف می کند که به عنوان منطقه پس زمینه برای فرآیندهایی مانند تمیز کردن تجهیزات، مونتاژ قطعات و جابجایی ظروف ضد عفونی بسته و استریل شده عمل می کند. به عنوان یک فضای بدون رتبه، انتظار نمی رود اتاق های درجه D در طول کار، تعداد ذرات تعریف شده را حفظ کنند. با این حال، آنها باید شرایط ISO 8 را در حالت استراحت حفظ کنند.
الزامات بازه آزمایش ذرات ISO 8
اتاق‌های تمیز ISO 8 به آزمایش سالانه و اعتبارسنجی مجدد (هر 12 ماه) برای حفظ عملکرد مورد تایید ISO نیاز دارند.
شمارش ذرات (هر 12 ماه)
حجم جریان هوا (هر 12 ماه یکبار)
اختلاف فشار هوا (هر 12 ماه)
طبق 14644-2، تست‌های اتاق تمیز ممکن است در حالت عملیاتی یا در حالت استراحت انجام شوند. برای اتاق‌های تمیز که دارای سیستم‌های نظارت بر ذرات، جریان هوا و فشار هوا هستند، ISO 14644-2 می‌گوید که چارچوب‌های زمانی ممکن است تمدید شود، مشروط بر اینکه نتایج نظارت مداوم یا مکرر در محدوده (های) تعیین‌شده باقی بماند.